دور المؤسسات الدينية فى التأثير على السلوک الاستهلاکى فى مصر: دراسة تطبيقية

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلف

کلية الاقتصاد والعلوم السياسية – جامعة القاهرة

المستخلص

This study aims to investigate the effect of different variables affecting the consumer behavior in Egypt, with a focus on the effect of religious factors and institutions on rationalizing consumption and increasing the tendency to save and hence achieving more growth.
The empirical study on a sample of 500 observations from Cairo university concludes that the religious institution still has important effect between the observations under study in all forms of samples used.

الكلمات الرئيسية


المراجع باللغة العربية
1-     أبو زيد ,أحمد، البناء الاجتماعي، الجزء الأول المفهومات، الدار القومية للطباعة والنشر، القاهرة، 1995.
2-     البنک المرکزي المصري، التقرير السنوي، أعداد مختلفة.
3-     ----------، النشرة الشهرية، أعداد مختلفة.
4-     الجهاز المرکزي للتعبئة العامة والإحصاء، بحث الدخل والإنفاق والاستهلاک، أعداد مختلفة.
5-     ---------------، مصر في أرقام، أعداد مختلفة.
6-     ---------------، النشرة السنوية لإحصاءات الودائع والائتمان المصرفي، أعداد مختلفة.
7-     عبده , إنجى, 2014 " دراسة تأثير الإعلان التليفزيوني على السلوک الشرائي للمرأة المصرية" رسالة ماجستير، الأکاديمية العربية للعلوم والتکنولوجيا والنقل البحري، إدارة الأعمال والتسويق،القاهرة.
8-     محمد عبد الجواد،2005، العدالة الاجتماعية ومدي اکتساب المهارات الحياتية ونواتج التعليم،   دراسة بعنوان العدالة الاجتماعية في التعليم قبل الجامعي، المجلد الثاني، القاهرة.
9-     محمد، منار، 2016، تأثير التکنولوجيا الحديثة على تشکيل ثقافة الاستهلاک: دراسة تطبيقية على عينة من الشرائح الاجتماعية بالقاهرة الکبرى، رسالة ماجستير، جامعة القاهرة، کلية الآداب، قسم علوم الاجتماع.
المراجع باللغة الإنجليزية
1-Alan Durning (1992) “How Much is Enough?” New York: Norton.
2-Baudrillard, J. (1998)”The Consumer Society: Myths and Structures” London: Sage.
        
3-Camerer, Colin F., George Loewenstein, and Matthew Rabin (2003), Advances in Behavioral Economics, PrincetonUniversity Press.
4-Chang, L. C. (2005) , The study of subculture and consumer behaviour: an example of Taiwanese university students' consumption culture, Journal of American Academy of Business,    Vol. 7 No. 2.
5-Cleveland, M., Laroche M. (2007) “Acculturation to the global consumer culture: Scale development and research paradigm”. Journal of Business Research, 60 (3).
6-Delener, N. (1990), The effects of Religious factors on perceived risks in durable goods purchase decision” The Journal of consumer marketing, 7(3).
7-Dolan, Paul et al. (2010) Mindspace: Influencing behaviour through public policy, London: Cabinet Office.
8-Essoo, N., & Dibb, S. (2004)”Religious Influences on Shopping Behavior: An Exploratory Study” Journal of Marketing Management, 20(7/8).
9-Goodwin, Julie A. Nelson, Frank Ackerman   and Thomas Weisskop (2008)”Consumption and the Consumer Society” Global Development And Environment Institute, TuftsUniversity, Medford,  MA02155, http://ase.tufts.edu/gdae.
 
10-Harvey, L., Stensaker, B. (2008)” Quality culture: Understandings, boundaries and linkages” European Journal of Education, 43 (4).
11-Himmelfarb, H. S. (1975). Measuring Religious Involvement and Social forces” Journal of Education, 43 (4).
12-Hubbard, O’Brien, Eid, and El Anshasy (2011)” Economics. Arab World Edition. Pearson, ISBN: 9781408255308.
13-Kacea, J.J. & Lee, J. A. (2002)”The Influence of culture on Consumer Impulsive buying Behaviour” Journal of Consumer Psychology: 12(2).
14-Koutstaal, S. W. (1998), What’s money got to do with it?: How financial issues relate to marital satisfaction. Unpublished doctoral dissertation, TexasTechUniversity.
15-Landes, D. (2000) “Culture Makes Almost All the Difference.” In: Harrison, L. E. Huntington, S. P. (eds.), Culture Matters. New York, NY: Basic Books.                   16-Morton, Rebecca and Kenneth Williams (2010) Experimental Political Science and the    Study of Causality: From Nature to the Lab, New York: CambridgeUniversity Press.
17-Myers, J. H. Stanton, R. R. and Haug, A. F. (1971).”Correlates of Buying Behavior: Social Class vs. Income” Journal of Marketing, Vol. 35, No 4.
18-O'Guinn, Thomas C. and L.J. Shrum, (1997)"The Role of Television in the Construction of Consumer Reality”, Journal of Consumer Research, 23 (4), March.
   19-Samson, A. (Ed.)(2014). The Behavioral Economics Guide 2014 (with a foreword by George     Loewenstein and Rory Sutherland) (1st ed.). Retrieved from                http://www.behavioraleconomics.com.
20-Schiffman, L.G., & Kanuk L.L., (1997)”Consumer Behaviour” NJ. Upper Saddle River, Prentice-Hall, Inc.
21-Smka, K., (2004), Culture’s Role in Marketer's Ethical Decision Making, Academy of Marketing Science Review. Vol.61.
22-Solomon, M. R. (2006) Consumer Behavior: Buying, Having and Being,UpperSaddleRiver. NJ: Pearson Prentice Hall.
23-Sooyoung cho and andreas h. Krasser,(2011) what makes us care? The impact of cultural values, individual factors, and attention to media content on motivation for ethical consumerism” International Social Science Review, Vol. 86, No. 1/2.
24-Syed, Shah Alam, Rohani Mohd, Badrul Hisham, (2011), Is religiosity an important determinant on Muslim consumer behaviour in Malaysia? Journal of Islamic Marketing, Vol. 2 Issue: 1. https://doi.org/10.1108/17590831111115268      25-Wilkinson and Klaes (2012), An Introduction to Behavioral Economics, 2nd edition, Oxford    University Press, UK.
26-   World development indicator(2017)
27-  Wright, Oliver (2014) ‘The Nudge team started out as a sort of Mission Impossible’: How the   Government’s successful Behaviour Insights Team has had a profound effect on Whitehall ', The Independent , 9 Feb. 2014. http://www.independent.co.uk/news/people/profiles/the-nudge-team-started-out-as-a-sort-of-mission-impossible-how-the-government-s-successful-behaviour-9117793.html. Accessed on 8/9/2015.
 
المواقع الالکترونية
وزارة التخطيط والمتابعة والإصلاح الإداري. http://mpmar.gov.eg/)
وزارة الأوقاف المصرية(http://awqaf online.gov.eg)