التسويق الداخلي کمدخل لتحسين الأداء السياقي بالمنظمات العامة – دراسة ميدانية على الشرکة المصرية للاتصالات “Internal Marketing as an Approach to Improve the Contextual Performance in Public Organizations“ A Field Study on Telecom Egypt

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلفون

1 کلية التجارة بنين - جامعة الأزهر - طريق النصر - أمام قاعة المؤتمرات - مدينة نصر - القاهرة الرقم البريدي / 11751

2 مدرس الإدارة العامة أکاديمية السادات للعلوم الإدارية

المستخلص

The human resources play an important and pivotal role in the success of contemporary organizations, as it is seen as a driving force for the implementation of the organization's activities and the creative spirit that would achieve its goals.
In order to achieve human resources  the organizational goals and empower them functionally, and work through contextual performance behaviors, public organizations represented by their top management generally and human resource management particularly have adopted a modern concept that is one of the approaches between the field of public administration and business administration, which is the concept of internal marketing Which represents a comprehensive philosophy concerned with providing a suitable work environment for human resources and considering them as internal clients of the organizations.
Therefore, the research aimed to identify the relationship between the internal marketing practices of Telecom Egypt and the reflection of these practices on contextual performance.
To achieve research goals, a random sample of (380) of employees in Telecom Egypt has been taken questionnaires were distributed randomly in electronic and paper form.
The study found that there was a significant indication of internal marketing practices, which was reflected in the contextual performance of employees in Telecom Egypt.
The study concluded with a set of suggested recommendations in the form of an action plan to support internal marketing practices to enhance contextual performance.

الكلمات الرئيسية


المراجع باللغة العربية
1-        أبو رمان، أسعد جهاد وخلف، علاء الدين. (2012). " العلاقة بين التسويق الداخلي والالتزام التنظيمي للعاملين في الفنادق الأردنية ". تنمية الرافدين، 109 (34). ص ص 45-63.
2-        أبوجاسر، صابرين مراد. (2010). " أثر إدراک العاملين للعدالة التنظيمية على أبعاد الأداء السياقي: دراسة تطبيقية على موظفي وزارات السلطة الوطنية الفلسطينية ". رسالة ماجستير غير منشورة. غزة: الجامعة الإسلامية.
3-        الزيادي، بسنت عادل رمضان. (2017). " أثر البراعة التنظيمية کمتغير وسيط في العلاقة بين سلوکيات الأداء السياقي وتعزيز الاستراتيجيات الريادية لمنظمات الأعمال – دراسة ميدانية". المجلة العلمية للاقتصاد والتجارة، (3). ص ص 13-84.
4-        الشمري، ذهب بنت نايف. (2015). " العدالة التنظيمية وتأثيرها على الأداء السياقي لأعضاء هيئة التدريس بجامعة حائل: دراسة تقويمية ". مجلة کلية التربية. ص ص 215-280.
5-        الشوابکة، رائد ضيف. (2010). " أثر التسويق الداخلي في تحقيق الالتزام التنظيمي متعدد الأبعاد للعاملين في أمانة عمان الکبرى ". رسالة ماجستير. جامعة الشرق الأوسط.
6-        الطويل، رانيا حمدي. (2010). " أثر التسويق الداخلي على التوجه الابتکاري لدى العاملين في قطاع الاتصالات – رسالة ميدانية ". المجلة العلمية للدراسات التجارية والبيئية، 1 (2). ص ص 317-328.
7-        المعوشرجي، فوزي سعد. (2016). " دور المنظمات غير الحکومية فی تنمية الموارد البشرية فی المجتمع الکويتي المعوقات وآليات المواجهة ". مجلة حوليات آداب عين شمس، 44 (1). ص ص 277 -310.
8-        الوهاشي، عبدالوهاب. (2020). " واقع ممارسات التسويق الداخلي في الکليات الأهلية بمنطقة القصيم – بالتطبيق على أعضاء هيئة التدريس في الکليات الأهلية بمنطقة القصيم. المجلة العالمية للتسويق الإسلامي، 9 (1). ص ص 16-61.
9-        بلخضر، مسعودة. (2019). " أثر التسويق الداخلي في الرضا الوظيفي للعاملين بمديرية المصالح الفلاحية لولاية عنابة ". مجلة العلوم الاقتصادية والإدارية، 20 (1). ص ص 126-141.
10-    بن سالم،عبدالحکيم  وآخرين. (2018). " أثر أساليب التميز التنظيمي على الأداء السياقي دراسة حالة الصندوق الوطني للضمان الاجتماعي لغير الأجراء  CASNOS فرع بشار". مجلة اقتصاديات المال والأعمال، 6. ص ص 592-606.
11-    بن نافلة، قدور وفلاق محمد. (2013). مجلة علوم الاقتصاد والتسيير والتجارة، 28 (4). ص ص 271-301.
12-    حامد، سعيد شعبان. (2006). الاتجاهات الحديثة لإدارة الموارد البشرية. تم الاسترجاع من الرابط http://dr-ama.com/?p=1785 بتاريخ 5/2020.
13-    حمادوش، عبدالسلام. (2019). " المناخ التنظيمي وعلاقته بالتمکين الوظيفي وأثرهما على الأداء السياقي لدى موظفي الخلايا الجوارية للتضامن ". رسالة دکتوراه غير منشورة. سطيف: جامعة محمد لمين دباغين.
14-    دويدار، محمود محمد عوض. (2011). " أثر إدراک العدالة التنظيمية على الأداء السياقي للعاملين في هيئة ميناء دمياط. المجلة المصرية للدراسات التجارية. ص ص 183-245.
15-    صقور، مجد. (2020). " أثر إستراتيجية التدريب في الأداء الوظيفي: دراسة ميدانية في قطاع المؤسسات العامة للنفط في سوريا ". رسالة ماجستير غير منشورة. الجامعة الافتراضية السورية.
16-    عبدالعال، رباب فهمي. (2016). " تأثير عوامل الشخصية على الأداء السياقي للموارد البشرية". المجلة العلمية للاقتصاد والتجارة، 4. ص ص 237-298.
17-    عجيلة، حاج محمد وبن جروة، حکيم. (2020). " مساهمة التسويق الداخلي في تعزيز الرضا الوظيفي للعاملين: دراسة ميدانية في مؤسسة سونلغاز ". المجلة الجزائرية للتنمية الاقتصادية، 7 (1). ص ص 225-236.
18-    عزازي، فاتن محمد. (2015). " العلاقة بين الأداء السياقي لأعضاء هيئة التدريس بالجامعات المصرية والتنمية المهنية لهم ". المجلة العلمية لکلية التربية، 31 (4). ص ص 398-445.
19-    عقيلي، عمر وصفي. (2010).إدارة الموارد البشرية المعاصرة.  عمان: دار وائل.
20-    فکري، محمد فکري. (2018). " أثر التسويق الداخلي على رضا العملاء: دراسة ميدانية على البنوک التجارية الخاصة بمصر ". مجلة التجارة والتمويل. ص ص 498-540.
21-    فلاق، محمد. (2013). " أثر التسويق الداخلي في تحقيق الالتزام التنظيمي للعاملين بمؤسسة موبيليس– دراسة ميدانية ". مجلة الدراسات الجزائرية. ص ص 1-19.
22-    مشتة، مريم. (2019). " دور التسويق الداخلي في تحقيق الولاء التنظيمي - دراسة حالة المؤسسة العمومية للصحة الجوارية منصورة بولاية برج بوعريج ". رسالة ماجستير غير منشورة. جامعة محمد بوضياف.
ثانيا: المراجع باللغة الانـجليزية
1-      Anaza, Nwamaka Augustina,(2010).” Linking Internal Marketing to Employee Perception of Customer Satisfaction: Evidence from A Non-Profit Organization”. PhD. Thesis: Unpublished dissertation.PurdueUniversity: Indiana.
2-      Aniefiok, Aniefon Grace. (2018).“The impacts of workplace conflict on employees’ contextual performance and employee's commitment: A case study of private Universities in Thailand”. International Conference on Business and Industrial Research. Institute of Electrical and Electronics Engineers Inc., China.
3-      Baird, k., et.al. (2018).“Organizational Culture and Environmental Activity Management”. Business Strategy and the Environment.27. pp 403-414.
4-      Dunmore, Michel. (2002). Inside-Out Marketing, how to create on internal marketing strategy. 1stEd.London: Kogan Page Limited.
5-      Febles, M., (2005). “The Role of Task and Contextual Performance in Appraisal Fairness and Satisfaction”. PhD. Thesis: Unpublished dissertation. Faculty of the California School of Organizational studies. AlliantInternationalUniversity.
6-      Guerra, Sandra J., (2015). “Contextual Performance: An Exploration of individual Job Performance and its relationship with Patient Contact”. PhD. Thesis: Unpublished dissertation. CapellaUniversity.
7-      Harris, A.F. (2003). “Towards culture competence: an exploratory performance indicators of public employees”. PhD. Thesis: Unpublished dissertation. North CarolinaStateUniversity.
8-      Huang, Yu., Thiele, Sharyn. (2014). “The moderating effect of cultural congruence on the internal Marketing practice and employee satisfaction relationship”. Tourism Management.42. pp 196-206.
9-      Liang, Ma. (2011). “The study of internal marketing's affection to employee's satisfaction”. MSc. Thesis: Unpublished dissertation. Beijing Institute of Technology.
10-  Lu, B., et.al. (2015). “Corporate Blogging and Job Performance: Effects of Work-related and Non work-related Participation”. Journal of Management Information Systems, 4(32). pp 285-314.
11-  Papasolomou, L., Kitchin, P.J., (2004). “Internal Marketing in UK Banks”. Journal of Bank Management.6. pp 421-452.
12-  Salamoura., M., et.al. (2020). “The Implementation of Internal Marketing in Public Sector Organizations: The Case of Job Satisfaction at Chios Police Department”. Journal of Strategic Innovative Marketing and Tourism. pp855-864.
13-  Stone, Romero. (2009). “The construct validity of conceptual and operational definitions of contextual performance and related constructs”. Human Resource Management Review, 19(2).pp 104-116.
14-  Tekchita, Tsuyoshi. (2003), “Internal Marketing and Employee Satisfaction: A missing link in Japanese service management”, PhD. Thesis: Unpublished dissertation. Massachusetts Institute of Technology.
15-  Zeithml, V. et al., (2006). Service Marketing, Integrating Customer Focus across the Firm.4th Ed. New York: McGraw-Hill.
16-  Witt, L., et.al. (2002). “Interactive Effects of Personality and Organizational Politics on Contextual Performance “. Journal of Organizational Behavior,23 (8). pp 911-926.