دور ثقافة الإيجابية في تنمية السمات الريادية لدى الطلاب بالجامعات العربية في ظل مناخ تنظيمي داعم

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلف

مدرس إدارة الأعمال کلية التجارة – جامعة مدينة السادات

المستخلص

يناقش الباحث سبل بناء وتنمية رواد الأعمال بالجامعات العربية من خلال دراسة طبيعة العلاقة بين توافر أبعاد ثقافة الايجابية(مشاعر/ تفکير/ سلوک) لدى کل من أعضاء هيئة التدريس والموظفين وبين السمات الريادية لدى الطلاب في ظل مناخ تنظيمي داعم، ويصاحب ذلک التعرف على مدى توافر الايجابية لدى فئات الدراسة وهل تختلف باختلاف الفئة، مع التعرف على مدى توافر السمات الريادية وخصائص المناخ التنظيمي الداعم لنمو رواد الأعمال من الطلاب بالجامعات محل الدراسة.
وفى سبيل يتم تناول الإطار المنهجي للدراسة، واختبارات الفروض وتحليل نتائج الدراسة الميدانية، ونتائج وتوصيات البحث، حيث تم إجراء دراسة استطلاعية متعمقة والاطلاع على بعض الدراسات السابقة کي يتمن الباحث من بناء النموذج الوصفي الذي يقوم عليه البحث، حيث يتضمن أبعاد ثقافة الايجابية کمتغير مستقل، والمناخ التنظيمي متغير وسيط، والسمات الريادية کمتغير تابع.
وتم التوصل إلى رفض الفروض الأربعة للبحث بصورة إجمالية، رغم قبولها لبعض الأبعاد بصورة منفردة، وتبين أن المناخ التنظيمي يغير ترتيب الجامعات من حيث توافر السمات الريادية عن توافر ثقافة الإيجابية، وهذا يؤکد على أهمية المناخ التنظيمي کمتغير وسيط في التأثير على أبعاد ثقافة الإيجابية لتحسين السمات الريادية، بما يؤکد على أن النموذج الوصفي المُقترح ذات دلالة معنوية.
 وأوصي الباحث أنه يُمکن للجامعات العربية تبني النموذج الوصفي الذي تناوله الباحث لبناء وتنمية رواد الأعمال، من خلال توجه الجامعات بالإيجابية کمتغير حاکم في اختيار منسوبيه وتنميتها لدى کل من أعضاء هيئة التدريس والموظفين الحاليين، والذي بدوره يساهم في تفعيل دور ثقافة الإيجابية في بناء وتنمية طلاب يمتلکون الخصائص الشخصية والسلوکية لرواد الأعمال بشرط توافر مناخ تنظيمي داعم.
 
 


Abstract
The researcher Discusses ways to build and develop Entrepreneurs at Arab universities through studying the nature of the relationship between the availability of positive culture dimensions (feelings / thinking / behavior) in each of the faculty and staff members and between entrepreneurial traits among students under a supportive regulatory environment, and the attendant identified on the availability of positive among the study groups does vary depending on the category, with the identification of the availability of the leading features of the regulatory climate supportive of growth entrepreneurs of students in universities.
In order to be a systematic framework for the study, and hypothesis testing and analysis of the results of the field study, and the results and recommendations of the research, which was conducted in-depth survey and look at some of the previous studies to Whitman scholar of building descriptive model that is based upon research, which includes a positive culture as an independent variable dimensions, and organizational climate broker variable, and features pioneering as the dependent variable.
Was reached to reject the four hypotheses to search Overall, despite its acceptance of some dimensions individually, and show that the regulatory climate change the order of the universities in terms of the availability of the leading features of the availability of the positive culture, and this underlines the importance of organizational climate variable broker in effect on the dimensions of the positive culture to improve the features entrepreneurial, confirming that the proposed descriptive model of significance.
The recommends that it be Arab universities adopt a descriptive model that dealt with the researcher to build and develop entrepreneurs, through directed universities positive variable governor in the selection of its staff and development in both teaching and current staff members, which in turn contributes to the activation of the role of the positive culture in the construction and development of the students have personal and behavioral characteristics of entrepreneurs, subject to availability of a supportive regulatory environment.

نقاط رئيسية

 

  • الإطار المنهجی للدراسة.
  • اختبارات الفروض وتحلیل نتائج الدراسة المیدانیة.
  • نتائج وتوصیات البحث.

الكلمات الرئيسية