تحديد احتياجات تحقيق رؤية 2030 من البرامج الأکاديمية جامعة بيشة نموذجاً

المعلومات العلمية للعدد

المؤلف

کلية التجارة بنين بالقاهرة ، جامعة الأزهر - طريق النصر - أمام قاعة المؤتمرات - مدينة نصر - القاهرة الرقم البريدي / 11751 /کلية إدارة الأعمال - ججامعة بيشة - المملکة العربية السعودية

المستخلص

The objective of the research is to identify the future needs of human resources qualified to achieve the 2030 Vision of Saudi Arabia.  And to determine the contribution of the current and future academic programs at the University of Bisha to achieve the vision of 2030. 
The descriptive analytical method was implemented, which means collecting data on the problem of research, organizing,   analyzing to accurately document the problem of research. During the research period, the data collected constituted of the secondary sources to limit the academic programs available in the Saudi universities and the programs required to achieve the vision of the Kingdom 2030. 
Furthermore, the interview between the supply and demand of programs.   The results indicated, at the level of institutions of higher education, that 78 undergraduate academic programs are required to achieve the vision of the Kingdom 2030 while the currently available programs at the University of Bisha are 23 undergraduate programs, and 5 other programs which contribute to the achievement of the 2030 vision. The University of Bisha needs 55 academic programs in 12 sectors, At the undergraduate level, in order to contribute to the realization of the 2030 vision of the Kingdom.
The most important recommendations are; the development of a plan to develop 55 academic programs at the University of Bisha that contribute to achieving the 2030 vision and to build a mechanism between the universities and labor market as well as the Ministry of Planning to develop a time map with the programs developed at the Kingdom level, and building learning outcomes targeted to the required programs, or establishing new faculties, building partnerships with corresponding programs.  Also, using work performance indicators and benchmark comparisons of quality and quantity systems.

الكلمات الرئيسية


1-        الترکستاني, حبيب الله محمد, (1998), دور التعليم العالي في تلبية احتياجات سوق العمل السعودي, ورقة عمل مقدمة إلى ندوة التعليم العالي في المملکة العربية السعودية (رؤى مستقبلية).
2-        الحميدي, عبد الله (1420), التعليم المستمر بين النظرية والتطبيق, الرياض.
3-        الرشيد, محمد بن أحمد (1418), التعليم العالي وسوق العمل,ورقة عمل مقدمة لندوة التعليم العالي: الرياض.
4-        القحطاني, سالم بن سعيد, (1418),مدي ملائمة مخرجات التعليم العالي لمتطلبات سوق العمل في المملکة العربية السعودية, ورقة عمل مقدمة إلى ندوة التعليم العالي في المملکة العربية السعودية (رؤى مستقبلية).
5-        صائغ, عبدالرحمن أحمد, التعليم وسوق العمل في المملکة العربية السعودية, رؤية مستقبلية للعام 1440/1441هـ, اللقاء السنوي الحادي عشر للجمعية السعودية للعلوم والتربية والنفسية,جامعة الملک سعود, الرياض.
6-        معهد الإدارة العامة (1988), برامج الجامعات ومدي تلبيتها لاحتياجات الدولة من القوي العاملة, الرياض.
7-        برنامج التحول الوطني 2020,التقرير الأول لحالة برنامج التحول الوطني, 2017.
8-        العمري, هاني, خليل, نبيل, (2013)الإدارة الإستراتيجية المعاصرة: مفاهيم وتطبيقات عملية, الرياض, مکتبة العبيکان.
9-        مجلس الشؤون الاقتصادية والتنمية (2016): رؤية المملکة العربية السعودية 2030م.
10-     مجلس الشؤون الاقتصادية والتنمية (2016): برنامج التحول الوطني  2020م.
11-    مجلس الشؤون الاقتصادية والتنمية (2017):الخطة التنفيذية لبرنامج التحول الوطني 2018-2020).
12-     بکار, ياسر, التخصصات الجامعية والدبلومات التي تتوافق مع رؤية المملکة 2030.
13-    دليل التخصصات في مؤسسات التعليم العالي في المملکة العربية السعودية العام الدراسي 1437 / 1438 هـ, وزارة التعليم, وکالة الوزارة للتخطيط والمعلومات,  الإدارة العامة للمعلومات وقياس الأداء.
14-    العنزي, جزاع بن مسبل, (2016),الإدارة الإستراتيجية للموارد البشرية وعلاقاتها بتفعيل الأداء المؤسسي, أطروحة دکتوراه, جامعة نايف العربية, الرياض.
15-    ماهر, أحمد (2014): إدارة الموارد البشرية, الدار الجامعية – الإسکندرية.
16-    إدريس, ثابت, المرسي, جمال الدين (2010), الإدارة الإستراتيجية: مفاهيم ونماذج تطبيقية, الدار الجامعية – الإسکندرية.
17-    تصنيفات التعليم ومجالات التعليم والتدريب حسب تصنيف التعليم الدولي (إسکد).2011م
18-    العطيوي, رغدة محمد, دراسة تحليلية لبعض الأبعاد في الخطة الإستراتيجية لجامعة القصيم في ضوء رؤية المملکة 2030,269-280,  کتاب أبحاث مؤتمر دور الجامعات السعودية في تفعيل رؤية 2030,جامعة القصيم - بريدة، 1438هـ.
19-    الهاجري,عبد العزيز, التوجهات المستقبلية لجامعة الملک خالد في تحقيق رؤية المملکة 2030, 281-239, کتاب أبحاث مؤتمر دور الجامعات السعودية في تفعيل رؤية 2030, جامعة القصيم - بريدة، 1438هـ.
20-    موقع جامعة أنديانا، lhttps://provost.indiana.edu/strategic-plan/index. Html تاريخ الدخول 5\12\1437 هـ
21-    موقع جامعة أکسفورد، https://provost.indiana.edu/strategic-plan/index.html تاريخ الدخول 121\1\1438 هـ
22-    موقع جامعة بوند. تاريخ الدخول 11\11\1437 هـ  https://bond.edu.au/about-bond/university/introducing-bond/bond-mission-strategic-plan
23-      alek, Abdul &Kanji, Gopal  K.(2000), Higher Education Institutions.
24-      Hitt, M. Irenad, R & Hoskisson, R (2001). Strategic Management Competitive and Globalization, 4th, Ed., SouthWesternCollege Publishing Thomson Learning, USA.
25-      Jeonjwoo Lee (2013). Create world-class universities: ideas and suggestions for developing countries, ", Quarterly Review of Comparative Education, Vol. 166, No. 2, June 2013
26-      Lotia, R, Bello, D & Porter,C. (2009). Building Trust in US- Japanese Business Relationship: Mediating Role of Cultural Sensitively, Industrial Marketing Management, vol. 38.
27-      NC StateUniversity (2003).